Saturday, March 24, 2007

نتكلم جد شوية؟؟؟؟؟


صورة لإضراب المحلة...تصوير أحمد حربية

هنتكلم شوية جد لكن بدون الدخول في كلام كبير زي النخبة و طبقة البروليتاريا و الانتلجنسيا و الكلام الكبير ده ، بجد شيئ مختلف تماما انك تحضر اضراب عمال غزل المحلة و تشوف 25 الف عامل يطالبون بحقوقهم ، و 100...200 ( على الأكثر) واقفين يطالبون بسقوط مبارك .

ولا فرصة هنا للمزايدة أو القول بأننا نسفه من كفاية ومظاهراتها التي لم نفوت منها مظاهرة واحدة اصلا.

لكنه فعلا شيئ مختلف انك تشوف مجموعة القادة العماليين البسطاء و تقعد معاهم قبل الاضراب بإسبوع و تشوف و تسمع مناقشاتهم و هما بيحضروا لجنة الإعاشة بتاعة الاعتصام.

.تشوفهم و تسمعهم و همّا بيحضروا ليوم الاضراب و افضل الايام التي يبدأون فيها بالإعلان عن إضرابهم...كان ليّا الشرف الحقيقي اني احضر و اشوف كل ده لأ و ايه كمان الناس سمحولي بابداء رأيي في تحديد يوم الاضراب و الحمد لله انهم ما اخدوش بيه و الا كانت بقت كارثة.

وما حدث هنا كان شئ مختلف أيضا ، مجموعة من المتظاهرين لا يزيد عددهم عن العشرين يتشاجرون أمام مئات من جنود الأمن المركزي ، يستخدمون أحط الألفاظ ، ويزايدون علي بعض إلي درجة أن اللوءات الجالسون في الخلف جاءوا ليتفرجوا علي مشهد كان جدير بالمشاهدة حقا.

لا يمكن انكار أن مظاهرات النخبة التي كنا - نعترض عليها في وقت من الأوقات - هي التي فتحت الباب أمام المظاهرات الفئوية ، كسر التابو الأكبر (مبارك) فتح الباب لكسر كل التابوهات ، لكننا يجب أن نتوقف كثيرا أمام الحالتين ، كيف ينظم العمال مظاهراتهم واضراباتهم ؟ وكيف تنظمها النخب ؟، ونحن تستثني الإخوان من هذه المقارنة لأن حركة العمال والحركات النخبوية يتشابهون في ثبوت الأهداف الكبيرة لأعضائها لكن مع تعدد مرجعياتهم السياسية ، مما قد يخلق تنازعات كثيرة لإختلاف الرؤي السياسية، وهو وضع غير موجود لدي الإخوان ، الغريب هنا أننا رأينا هذه الاختلافات والتنازعات بشكل واضح في أوساط النخب و لم نكد نراها وسط العمال ، اكثر من 20 ألف عامل وحدوا مطالبهم ولم يشذ أحدهم عن الإجماع وأقل من 20 (........) كان كل واحد فيهم يري أنه صاحب الرؤية الأشمل وأنه صاحب الحق الذي يجب أن يتبع.

فهل يعترف اخواننا النخبويون باخطائهم؟...ويتعلمون من العمال؟ ، لو طلبين كتير ممكن يكتفوا بواحد!!!

4 comments:

Anonymous said...

يجد لما قيرت الكلام ده حسيت ان اللي كاتبه شاب لكن عمره ولا الف عام علي رأي عم صلاح جاهين .. واكتر حاجة فرحتني بالكلام المكتوب هو انه بيكشف عن روح مهمومة بالتغيير وشايله حب الوطن علي كتفها كأنه حمل تقيل
ربنا يوفق ال20 متظاهر ويحط جنبهم صفرين ..تلاتة .. اربعة او خمسة انما يطلع عنين اهلنا من 25 سنة وما يبقاش غير صفر واحد
ما يصحش
والله كريم يا حربية انت وسيد
واحد بيحبكم

Anonymous said...

ده كلام محترم جدا ,لكن بيزعل الزملا الثوريين اللي مصرين طول الوقت يعلنوا الثورة من وسط البلد
وكفاية ان كل الاضرابات العمالية الاخيرة مكانش فيها اي قوة لا يساريه ولا يمينية ولا حتي كونفوشيةوالي اللقاء في مؤتمرات ومظاهرات وسط البلد ..........والعمال ليهم رب اسمه "كريم"
واحد نفسه يبقي مواطن

دعاء عادل said...

عارفين انا دخلت امبارح قريت البوست ده بس ما عرفتش اقول ايه
دخلت دلوقتى تانى وبرضه مش عارفه اقول ايه غير انى حسيت انى فرحانه اوى بيهم وبموقفهم واصرارهم على المطالبه بحقوقهم
وانشاء الله ربنا معاهم
وبتمنى ان باقى مصر تبقى كده كانت حجات كتير اتغيرت
ربنا يوفقهم
يارب

Ebtsam said...

حمد الله على السلامة يا رجالة
والله بقالى كتير بدور عليكم بس الحمد لله وصلت اخيرا
البوست حلو قوى بس بعد اللى حصل فى التعديلات الدستورية حتى المظاهرات هيمنعونا منها خلاص كده هى خلصت .
ويجعله عامر

 

© blogger beta templates | Webtalks